یکی از موارد ضروری که برای یادگیری فرآیند تولید ویدیو باید بدانید، « نرخ فریم » است. قبل از صحبت در مورد نرخ فریم، ابتدا باید قانون نمایش انیمیشن (فیلم) را درک کنیم. فیلم هایی که ما تماشا می کنیم از مجموعه ای از تصاویر ثابت تشکیل شده اند. از آنجایی که تفاوت بین هر عکس بسیار کم است، هنگامی که آن تصاویر با سرعت خاصی مشاهده می شوند، تصاویر به صورت فلاش در شبکیه چشم انسان ظاهر می شوند و در نتیجه ویدئویی که ما می بینیم، می شود. و به هر کدام از این تصاویر «قاب» می گویند. در ادامه با وبلاگ بین المللی همراه باشید.
«فریم در ثانیه» یا به اصطلاح «فریم در ثانیه» به معنای تعداد فریم عکس در ثانیه ویدیو است. به عنوان مثال، 60 فریم در ثانیه به این معنی است که ویدیو دارای 60 فریم در ثانیه است. بر اساس تحقیقات، سیستم بینایی انسان می تواند 10-12 تصویر ثابت در ثانیه را پردازش کند و فریم های بیشتری در ثانیه به عنوان حرکت درک می شود. هنگامی که نرخ فریم بالاتر از 60 فریم در ثانیه باشد، برای سیستم بینایی انسان دشوار است که تفاوت جزئی را در تصویر متحرک ببیند. امروزه اکثر تولیدات فیلم با سرعت 24 فریم در ثانیه اجرا می شوند.
سیستم NTSC و سیستم PAL چیست؟
وقتی تلویزیون متولد شد، فرمت نرخ فریم ریت ویدیو را نیز تغییر داد. از آنجایی که مانیتور تصاویر را با روشنایی نمایش می دهد، نرخ فریم بر ثانیه با توجه به تعداد تصاویر اسکن شده در یک ثانیه تعریف می شود. دو روش برای اسکن تصویر وجود دارد: "اسکن پیشرونده" و "اسکن درهم".
اسکن پیشرونده به اسکن غیر مداخله ای نیز گفته می شود. در این قالب تمام خطوط هر فریم به ترتیب ترسیم می شوند. استفاده از اسکن interlaced به دلیل محدودیت پهنای باند سیگنال است. ویدئوی درهم آمیخته از سیستم های تلویزیون آنالوگ سنتی استفاده می کند. این فرمت ابتدا خطوط فرد و سپس خطوط زوج تصویر را اسکن می کند و با تغییر سریع دو تصویر «نیم فریم» آن را به یک تصویر کامل تبدیل می کند.
"p" مخفف اسکن پیشرونده و "i" مخفف اسکن interlaced است. "1080p 30" به معنای وضوح Full HD (1920x1080) است که شامل 30 اسکن پیشرونده "فول فریم" در هر ثانیه است. و "1080i 60" به این معنی است که تصویر Full HD از 60 "نیم فریم" متوالی در ثانیه تشکیل شده است.
برای جلوگیری از تداخل و نویز تولید شده توسط جریان و سیگنال های تلویزیونی در فرکانس های مختلف، کمیته ملی سیستم تلویزیونی (NTSC) در ایالات متحده فرکانس اسکن درهم 60 هرتز را تولید کرده است که همان فرکانس جریان متناوب (AC) است. به این ترتیب نرخ فریم 30 و 60 فریم بر ثانیه تولید شد. سیستم NTSC برای ایالات متحده و کانادا، ژاپن، کره، فیلیپین و تایوان اعمال می شود.
آیا تا به حال دستگاه های ویدئویی با فرکانس 29.97 و 59.94 فریم بر ثانیه روی مشخصات آنها دیده اید؟ این اعداد عجیب به این دلیل است که وقتی تلویزیون رنگی اختراع شد، سیگنال رنگی به سیگنال ویدئویی اضافه شد. با این حال، فرکانس سیگنال رنگی با سیگنال صوتی همپوشانی داشت. برای جلوگیری از تداخل بین سیگنال های صوتی و تصویری، مهندسان آمریکایی 0.1٪ را از 30 فریم در ثانیه کم می کنند. بنابراین نرخ فریم تلویزیون رنگی از 30 فریم بر ثانیه به 29.97 فریم در ثانیه و 60 فریم در ثانیه به 59.94 فریم بر ثانیه تغییر کرد.
در مقایسه با سیستم NTSC، سازنده تلویزیون آلمانی Telefunken سیستم PAL را توسعه داده است. سیستم PAL از 25 فریم بر ثانیه و 50 فریم در ثانیه استفاده می کند زیرا فرکانس AC 50 هرتز است. و بسیاری از کشورهای اروپایی (به جز فرانسه)، کشورهای خاورمیانه و چین از سیستم PAL استفاده می کنند.
امروزه صنعت پخش از 25fps (سیستم PAL) و 30fps (سیستم NTSC) به عنوان نرخ فریم برای تولید فیلم استفاده می کند. از آنجایی که فرکانس برق متناوب بر حسب منطقه و کشور متفاوت است، مطمئن شوید که سیستم مربوطه را قبل از عکسبرداری به درستی تنظیم کنید. اگر با سیستم اشتباه عکاسی کنید، برای مثال، اگر در آمریکای شمالی با نرخ فریم سیستم PAL عکاسی کنید، متوجه خواهید شد که تصویر در حال قطع شدن است.
شاتر و نرخ فریم
نرخ فریم ارتباط نزدیکی با سرعت شاتر دارد. "سرعت شاتر" باید دو برابر نرخ فریم باشد، بنابراین بهترین درک بصری را برای چشم انسان ایجاد می کند. به عنوان مثال، هنگامی که فیلم 30 فریم در ثانیه است، نشان می دهد که سرعت شاتر دوربین روی 1.60 ثانیه تنظیم شده است. اگر دوربین می تواند با سرعت 60 فریم در ثانیه فیلمبرداری کند، سرعت شاتر دوربین باید 1/125 ثانیه باشد.
هنگامی که سرعت شاتر برای نرخ فریم بسیار آهسته است، برای مثال، اگر سرعت شاتر روی 1/10 ثانیه تنظیم شود تا فیلمی با 30 فریم در ثانیه ضبط شود، بیننده تاری حرکت را مشاهده خواهد کرد. برعکس، اگر سرعت شاتر بالاتر از نرخ فریم باشد، به عنوان مثال، اگر سرعت شاتر برای عکاسی با سرعت 30 فریم بر ثانیه روی 1/120 ثانیه تنظیم شود، حرکت اجسام شبیه به ربات خواهد بود.
نحوه استفاده از نرخ فریم مناسب
نرخ فریم یک فیلم به طور چشمگیری بر نحوه نمایش فیلم تأثیر می گذارد، که تعیین می کند فیلم واقعی چقدر بزرگ شود. اگر موضوع تولید ویدیو یک موضوع ثابت باشد، مانند برنامه سمینار، ضبط سخنرانی و کنفرانس ویدئویی، کافی است با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنید. ویدیوی 30 فریم بر ثانیه حرکت طبیعی را به عنوان یک تجربه بصری انسان ارائه می دهد.
جمع بندی
اگر میخواهید هنگام پخش در حرکت آهسته ویدیو واضح باشد، میتوانید با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه فیلم بگیرید. بسیاری از فیلمبرداران حرفه ای از نرخ فریم بالا برای فیلم استفاده می کنند و از فریم های کمتر در ثانیه در پس از تولید برای تولید حرکت آهسته استفاده می کنند. این یکی از رویکردهای رایج برای ایجاد یک فضای رمانتیک از نظر زیبایی شناختی از طریق ویدیوی اسلوموشن است.
اگر می خواهید اجسام متحرک سریع را نشان دهید، باید با سرعت 120 فریم در ثانیه فیلم بگیرید. ویدئویی با وضوح بالا می تواند جزئیات دقیق تصاویر مانند گرد و غبار و بقایای تیراندازی و جرقه های آتش بازی را به وضوح نشان دهد و مخاطب را طوری درگیر کند که گویی شخصاً در آنجا حضور دارند.
در پایان یادآور می شویم که تهیه کنندگان باید از همان نرخ فریم برای فیلمبرداری در همان پروژه استفاده کنند. تیم فنی باید بررسی کند که هر دوربین در هنگام فیلمبرداری از نرخ فریم یکسانی استفاده می کند. اگر دوربین A سی فریم در ثانیه اعمال کند، اما دوربین B شصت فریم در ثانیه اعمال کند، مخاطب متوجه خواهد شد که حرکت فیلم ناهماهنگ است.